Mezinárodní divadelní ústav

ITI

Mezinárodní divadelní ústav

International Theatre Institute

L‘Institut International du Théâtre

image/svg+xml

Tato adresa se zde bohužel nenachází

Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2024

Světový den divadla připadá každoročně na 27. března a slaví se od roku 1962. V současné době se v jednom týdnu propojuje společně se Světovým dnem divadla pro děti a mládež (20. března) a se Světovým dnem loutkářství (21. března). Oslavy Světového dne divadla pořádá Mezinárodní divadelní ústav (ITI – International Theatre Institute), mezinárodní nevládní divadelní organizace přidružená k UNESCO. Tento den je příležitostí zamyslet se nad rolí a důležitostí divadla jako umělecké formy a upozornit na jeho význam pro lidská společenství i jednotlivce a na jeho potenciál pro ekonomický růst. Autorem prvního poselství ke Světovému dni divadla byl Jean Cocteau, v roce 1994 zvolila mezinárodní divadelní komunita jako autora poselství Václava Havla.

Jon Fosse, Norsko

Umění je mír

Každý člověk je jedinečný a zároveň stejný jako všichni ostatní lidé. Jedinečnost je vnější a lze ji vidět, jistě, ale v každém člověku je také něco, co mu přináleží, co je právě jen tímto člověkem. Můžeme tomu říkat duše nebo duch – nebo tomu nemusíme říkat nijak, pouze to můžeme vzít na vědomí.

Ale tak, jako jsme současně každý jiný, jsme zároveň všichni stejní. Lidé ze všech koutů světa jsou v podstatě stejní, bez ohledu na to, jakým mluvíme jazykem, jakou máme barvu pleti, bez ohledu na barvu vlasů.

Možná je to trochu paradox, že jsme stejní a zároveň odlišní. A možná je člověk paradoxním díky napětí mezi tělem a duší, mezi tím nejpřízemnějším a nejimanentnějším a tím, co přesahuje hmotné, pozemské hranice. Ale umění, dobré umění, dokáže svým mimořádným způsobem spojovat zcela jedinečné s univerzálním a dokáže, aby to jedinečné, vlastně cizí, mohlo být univerzálně chápáno. Umění tak rozbíjí hranice mezi jazyky, kontinenty, zeměmi. Spojuje nejen to, co charakterizuje každého jednotlivce, ale v jiném smyslu také to, co je charakteristické pro skupiny lidí, například národy. Ale umění toho nedosahuje tím, že by všechno učinilo stejným, ale naopak tím, že ukazuje rozdíly, ano, ukazuje to cizí. Ve veškerém dobrém umění je to právě to cizí, co člověk plně nechápe, a přesto tomu svým způsobem rozumí, to záhadné, mohli bychom říct, co nás fascinuje, ano, co vytváří transcendenci, přesah, který veškeré umění v sobě musí mít a směřovat k němu. A nenapadá mě lepší způsob, jak spojit protiklady. Je to přesný opak násilného konfliktu, který tak často vidíme rozvíjet se v destruktivních pokusech zničit to cizí, to jedinečné jiné, často pomocí těch nejbestiálnějších inovativních technologií. To je terorismus. To je válka. Protože člověk má také zvířecí stránku, kdy se řídí instinkty, kdy ten druhý, ten cizí, není chápán jako něco úchvatně záhadného, ale jako hrozba naší vlastní existenci. A tehdy mizí to jedinečné, to rozdílné, co je všeobecně srozumitelné, a vzniká kolektivní identita, kde ono jiné, je hrozbou a musí být   eliminováno. To, co nahlíženo zvenčí, vnímáme jako rozdíly, například rozdíly mezi různými náboženstvími a politickými ideologiemi, se stává něčím, co je potřeba porazit a zničit.  Válka je boj proti podstatě člověka, proti jedinečnosti. A je to boj proti veškerému umění, proti jeho podstatě. Rozhodl jsem se mluvit o umění obecně, nikoli výhradně o divadelním umění, a to proto, že všechno dobré umění v hloubi duše pojednává o tomtéž, pojednává o přetváření toho, co je zcela jedinečné, zcela specifické v něco univerzálního. Spojuje jedinečné a univerzální do uměleckého výrazu. Ne odstraněním specifických rysů, ale jejich zvýrazněním, tím, že dovolí cizímu, aby zřetelně vyniklo. Je to tak prosté jako to, že válka a umění jsou protiklady, tak jako jsou protiklady válka a mír. Umění je mír. Překlad Karolína Stehlíková

Jon Fosse je slavný norský spisovatel narozený v roce 1959. Proslavil se rozsáhlým dílem, od divadelních her, románů a sbírek poezie po eseje, knihy pro děti a překlady. Pro Fosseho styl psaní je charakteristický minimalismus a emoční hloubka, díky nimž se stal jedním z nejuváděnějších dramatiků na světě. V roce 2023 obdržel Nobelovu cenu za literaturu za své inovativní hry a prózu, která poskytuje hlas nevyslovitelnému,.

Fosseho dílo bylo přeloženo do více než 50 jazyků a jeho inscenace byly uvedeny ve více než tisícovce divadel po celém světě. Jeho minimalistické a introspektivní hry jsou žánrově často na rozhraní lyrické prózy a poezie a Fosse tak navazuje na tradici ibsenovského dramatu 19. století. Fosseho dílo je často spojováno s postdramatickým divadlem a jeho pozoruhodné romány jsou často díky svému minimalismu, lyrismu a nekonvenčním použitím větné stavby vnímány jako postmoderní a avantgardní.

Fosse získal mezinárodní uznání svou hrou Nokon kjem til å komme (1996; Někdo přijde, 2002), která se vyznačuje radikálním oslabením jazyka a silným vyjádřením lidských emocí. Fosseho inspirací jsou Samuel Beckett a Thomas Bernhard a kombinuje tak místní vazby s modernistickými postupy. Jeho hry zobrazují – avšak bez nihilistického opovržení – nejistotu a zranitelnost lidských prožitků.

Fosse ve svých hrách často využívá nedokončená slova nebo činy, čímž vytváří pocit nevyřešeného napětí. Téma nejistoty a úzkosti se objevuje v Natta syng sine songar (1998; Noc zpívá své písně, 2002) a Dødsvariasjonar (2002; Variace na smrt, 2004). Ke všeobecnému uznání přispěla Fosseho odvaha ponořit se do úzkosti každodenního života.

Fosseho romány, například Morgon og kveld (2000; Ráno a večer, 2015) and Det er Ales (2004) ilustrují jeho jedinečný jazyk, pro který jsou typické pauzy, přerušení, negace a důmyslné otázky. Trilogie (2016) a heptalogie Det andre namnet (2019) ještě dále rozvíjejí Fosseho zkoumání lásky, násilí, smrti a smíření.

Ve Fosseho poetických dílech je zřetelné užití metaforičnosti a symbolismu, například Sterk vind (2021) a sbírka básní Dikt i samling (2021). Překládá také díla George Trakla a Rainera Marii Rilkeho do jazyka nynorsk.

John Fosse se ve svých dílech noří do podstaty lidského bytí a zabývá se tématem nejistoty, úzkosti, lásky a ztráty. Svým jedinečným stylem psaní a hlubokým zkoumáním každodenních situací se prosadil jako významná osobnost v současné literatuře a divadle.

Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2024

Na druhou polovinu března tradičně připadají oslavy divadelního umění. Světový den divadla se od roku 1962 každoročně slaví 27. března. Předchází ho Světový den divadla pro děti a mládež, pro který byl zvolen 20. březen, a Světový den loutkářství, který připadá na 21. března. Iniciátory oslav jsou mezinárodní nevládní divadelní organizace přidružené k UNESCO, které připravují poselství k těmto divadelním svátkům. Česká střediska těchto organizací mají sídlo v Institutu umění – Divadelním ústavu a své aktivity vyvíjejí jak na národní, tak na mezinárodní úrovni.  Poselství ke světovým dnům divadla formulují každý rok významné osobnosti divadelní komunity. V letošním roce je autorem poselství ke Světovému dni divadla norský spisovatel a dramatik Jon Fosse. „Rozhodl jsem se mluvit o umění obecně, nikoli výhradně o divadelním umění, a to proto, že všechno dobré umění v hloubi duše pojednává o tomtéž, pojednává o přetváření toho, co je zcela jedinečné, zcela specifické v něco univerzálního. Spojuje jedinečné a univerzální do uměleckého výrazu. Ne odstraněním specifických rysů, ale jejich zvýrazněním, tím, že dovolí cizímu, aby zřetelně vyniklo. Je to tak prosté jako to, že válka a umění jsou protiklady, tak jako jsou protiklady válka a mír. Umění je mír.“

Poselství ke Světovému divadla pro děti a mládež proslovila prezidentka asociace ASSITEJ International a australská divadelnice Sue Giles a své vzkazy podtrhující důležitost divadla přidaly také děti a teenageři z Kuby a Brazílie. „Na naší planetě, kde v temné přítomnosti dohořívají svíčky míru, víry a lásky, uprostřed ztráty hodnot, klimatické krize, nesmírné bídy a bratrovražedných válek, se jako záblesk naděje objevují dětské hlasy. Jsou to právě hlasy z malého a loajálního souostroví v Karibské oblasti, které u příležitosti Světového dne divadla pro děti a mládež předávají kamarádům a kolegům ze světa múzických umění poselství lásky s nadějí do budoucna.“ Autorkou poselství ke Světovému dni loutkářství je bosensko-peruánská divadelnice Inés Pasic.

Národní střediska Mezinárodního divadelního ústavu (ITI), Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež (ASSITEJ) a Mezinárodní loutkářské unie (UNIMA) či jejich členské organizace po celém světě koordinují v těchto dnech řadu aktivit. Nejinak je tomu v České republice, kde se u příležitosti světových svátků divadla letos poprvé koná 12. ročník Noci divadel.

Poselství ke Světovému dni divadla pro děti a mládež 20. března 2024

Poselství ke Světovému dni loutkářství 21. března 2024

Poselství ke Světovému dni divadla 27. března 2024

Blíží se světové svátky divadla a s nimi poprvé v jarním termínu také Noc divadel

Rada Českého střediska ITI zvolila do svého nového čtyřčlenného prezidia zástupce Asociace profesionálních divadel ČR, Asociace nezávislých divadel ČR, Centra pro nový cirkus Cirqueon a Asociace kulturních center. Post prezidenta po konci funkčního období Yvony Kreuzmannové přebírá Jakub Vedral. Novými členkami a členy prezidia jsou dále Dagmar Bednáriková, Eliška Jevičová a Zdeněk Pánek.

Význam Českého střediska ITI jako platformy, která sdružuje česká scénická umění, se potvrdil především v období pandemie Covid-19, kdy sehrála významnou roli při řešení krizové situace, ve které se ocitlo živé umění. Končícímu prezidiu, v němž kromě Yvony Kreuzmannové (individuální členka Rady Českého střediska ITI) působili Marta Smolíková (individuální členka), Adriana Světlíková (Nová síť) a Jakub Vedral (Asociace nezávislých divadel ČR), se dařilo vést mezioborový dialog s profesní veřejností i veřejnou správou a navrhovat konstruktivní řešení ve vypjatém období přísných restrikcí platných zejména pro oblast živé kultury.

Úkolem nového prezidia bude nadále sledovat systémové záležitosti a formulovat průřezová témata, která se týkají oboru divadla, tance a nového cirkusu, potažmo celé oblasti umění a kultury. „ITI je skvělé místo, kde si vzájemně naslouchají scénická umění. Rozumíme tam kouzlu živého umění, i když ho třeba každý vyjadřujeme jinými prostředky. Máme různé problémy, ale podobné radosti a cíle, společně střežíme křehkost, která je divadlu vlastní a když je někde ohrožena, ozveme se,“ říká Jakub Vedral, nový prezident Českého střediska ITI.

Jakub Vedral je divadelní producent, který se věnuje především scénickému umění ve veřejném prostoru. Spolu se svými kolegy z agentur ArtProm a ART Prometheus stojí například za festivalem pouličního divadla Za dveřmi, produkuje a spoluautorsky vytváří představení V.O.S.A. Theatre, realizoval doprovodné programy pro reprezentaci ČR na světových výstavách EXPO v Šanghaji, Miláně i Dubaji. Je autorem a producentem představení Obřích loutek, které se stalo vrcholem projektu Plzeň EHMK, má za sebou desítky eventových režií a obsahových designů. V ITI zastupuje Asociaci nezávislých divadel ČR. České středisko Mezinárodního divadelního ústavu (ITI) je otevřená platforma českých profesionálních divadelníků, kteří jsou zde zastoupeni stávajícími profesními organizacemi, zástupci divadelního a tanečního školství a individuálními členy. Jeho úkolem je stimulovat a vést dialog o klíčových tématech české divadelní kultury, formulovat a zastupovat její společné zájmy a být platformou pro sdílení informací podstatných pro obor scénická umění i prostřednictvím spolupráce s národními středisky ITI po celém světě.

České středisko ITI má nové prezidium, novým prezidentem je Jakub Vedral

Asociace kulturních center ČR (zkráceně AKCe), byla založena v Ostravě 2.10.2023. AKCe doplňuje spektrum obdobných profesních organizací v oblasti kultury, které mají lobbistickou, podpůrnou, informační a „síťovací“ roli. Právní formou organizace je spolek, jeho sídlem je pražský KD Mlejn a předsedkyní byla zvolena Dagmar Bednáriková, ředitelka KD Mlejn. AKCe má zatím 24 členů. K 30.1. 2024 se stala členem Českého střediska ITI.

Mezi zakládající organizace, jejichž zástupkyně tvoří na následující dva roky funkční orgány AKCe, patří: KD Mlejn Praha, Klub kultury Napajedla, Kultura Praha 3, AKORD & POKLAD Ostrava, Mělnické kulturní centrum, Městské kulturní středisko Vodňany. Pětičlenná rada se zavázala, že v prvním roce činnosti položí základy funkčního networkingu – vytvoří informační webovou stránku a databázi center a naváže kontakty s adekvátními partnery, na úrovni ČR zahájí spolupráci při zpracování dat s organizací NIPOS, dále chce zahájit spolupráci s ostatními asociacemi v ČR a v mezinárodním prostředí.

Účelem spolku bude podpora aktivit kulturních center, vzdělávací činnosti v oblasti jejich práce, pořádání kulturních akcí, vzájemná spolupráce a reprezentace kulturních center v domácím a mezinárodním prostředí. Jako hlavní činnost si spolek určil:

Asociace kulturních center ČR je novým členem Českého střediska ITI

Konferenci Status umělce a role oborových organizací pořádá Vize tance jako členská organizace Českého střediska ITI ve spolupráci s dalšími oborovými organizacemi. Cílem konference je prezentovat výstupy výzkumů statusu umělce, které realizovaly Vize tance, Nadační fond pro taneční kariéru, Asociace tanečních umělců ČR (ATU) a německá Spolková asociace nezávislých scénických umění a debatovat o roli a směřování profesních organizaci v kontextu advokacie potřeb umělců. Konference proběhne v klubu Letka na pražské Letné dne 15.11.2023 od 10.30 do 13.30 hodin.

Více informací najdete zde.

Konference Status umělce a role oborových organizací

Mezinárodní konferenci propojující současné umění a zdraví s názvem Umění ve zdraví, Zdraví v umění, pořádá Vize tance jako členská organizace Českého střediska ITI ve spolupráci se statutárním městem Brno se bude konat v termínu 10. až 12. října 2023 v centru nezávislé tvorby CO.LABS.

Cílem konference je rozvoj mezioborových kompetencí zúčastněných uměleckých a odborných zdravotně sociálních pracovníků skrze vzdělávání, sdílení a rozšiřování know-how o možných dopadech umění na zdraví společnosti a wellbeing jedinců v kontextu mezinárodní mezioborové spolupráce současného tance, výtvarného umění a hudby. Akce se uskuteční v centru nezávislé tvorby CO.LABS v Brně na Kounicově 20 ve spolupráci se statutárním městem Brno.

Detailní informace najdete zde.

Konference Umění ve zdraví přivítá zástupce mezinárodní kulturní scény v Brně

Culture Get-Together je konference pro odborníky a odbornice v kultuře, zástupce a zástupkyně veřejné správy, pedagogy a pedagožky, umělce a umělkyně i pro širokou veřejnost se zájmem o současnou situaci živého umění a kulturní praxi. Konferenci pořádá Nová síť ve dnech 25. až 26. 9. 2023 ve Spojka Events, Praha – Karlín.

Cílem konference je motivovat ke spolupráci zástupkyně a zástupce v oblasti převážně nezávislých scénických umění, samospráv a státního sektoru, ale také otevírat nepopulární témata. Nebude tedy šokovat, že letošní konference se bude zabývat tématem Odcházení, které tak nabídne širší diskuzi. Budeme se hovořit o odcházení z výkonných manažerských pozic, odcházení ze zaměstnání na tzv. volnou nohu, do a ze zahraničí nebo například o důvodech nechuti a strachu odejít. O své zkušenosti se podělí řada významných osobností, které působí nebo působily na vedoucích pozicích v projektech a institucích s výrazným celospolečenským dopadem a nezřídka i mezinárodním přesahem.

I v letošním roce je České středisko ITI partnerem konference. Více informací i výstupy z konference najdete zde.

Čtvrtý ročník konference Culture Get-Together na téma ODCHÁZENÍ

Konferenci pořádá Asociace nezávislých divadel ČR ve spolupráci s Evropskou asociací nezávislých scénických umění (EAIPA). Akce proběhne ve dnech 7. až 8. června 2023 v kulturním centru VZLET v Praze Vršovicích. 

Bližší informace ke konferenci, která nahlédne různé kontexty nezávislého umění, najdete zde.

Mezinárodní konference AND ČR & EAIPA

Mezinárodní den tance se slaví z iniciativy Mezinárodního divadelního ústavu (ITI / International Theatre Institute) od roku 1982. Připadá každoročně na 29. dubna, kdy si připomínáme den narození  francouzského tanečníka, baletního mistra a reformátora Jeana-Georgese Noverra.

Taneční umění se v tento den oslavuje po celém světě a i čeští tanečníci připravili bohatý program. Art 4 People už po desáté v řadě připravuje oslavy tance v podobě programu pro veřejnost nabitý vystoupeními nejlepších českých tanečníků, tanečními workshopy pro širokou veřejnost a vrcholící společným baletním tréninkem, celorepublikovým flashmobem a GALA představením profesionálních tanečních souborů. Akce se odehraje ve dnech 29. a 30. dubna na Střeleckém ostrově a na Nové scéně Národního divadla.

Ve dnech 23. až 29. dubna proběhne sedmatřicátý ročník Mezinárodních týdnů tance, který odstartuje Gala večerem v Divadle na Vinohradech za účasti maďarských a amerických tvůrců a Pražského komorního baletu. Součástí programu bude dále Happening tanečních konzervatoří v Divadle ABC a volně přístupná show pod širým nebem před obchodním centrem Arkády Pankrác.

Atraktivní program připravilo také Divadlo Ponec, kde se můžete zapojit do interaktivní dílny zaměřené na pohyb a výtvarné umění nebo zhlédnout prezentaci pohybově-hlasových dílen pro starší a seniory, komponované vystoupení s tanečními fragmenty v rytmu flamenca a za živého hudebního doprovodu nebo filmovou projekci výstupů z česko-ghanského Eymen – Úhel pohledu.

Mezinárodní den tance se bude slavit i v dalších městech České republiky, například v Jablonném nad Orlicí či v Brně, kde Balet Národního divadla Brno připravuje baletní Open Class na piazzettě před Janáčkovým divadlem. Program na celý duben si u příležitosti Mezinárodního dne tance připravili také v Move Ostrava, který je plný nejen tance, ale také sdílených zážitků, pohybových dílen a dalších překvapení.

České středisko Mezinárodního divadelního ústavu vyzývá v souvislosti s oslavami Světového dne divadla k minutě ticha za všechny umělce, kteří padli v nesmyslných válečných konfliktech, za rozbombardovaná divadla a za zničené kulturní hodnoty, které vznikaly po staletí.

29. dubna oslavíme Mezinárodní den tance

Národní pedagogický institut připravil revizi RVP (Rámcových vzdělávacích programů) pro všechny oblasti vzdělávání, tedy i Umění a kultura. Je sotva pochopitelné, že tato oblast se jakousi setrvačností vyučuje na 90 % škol pouze jako tzv. výtvarka a hudebka. Důvodem je pravděpodobně fakt, že v těchto oborech připravuje budoucí učitele síť Pedagogických fakult. Oblast umění je však výrazně širší a bohatší, nezahrnuje jen hudbu, výtvarné umění a literaturu (vyučovanou v rámci ČJ), ale také divadlo, tanec, film a veškeré přesahy a synergie uměleckých oborů. A toto komplexní pojetí umění jako živého organismu ovlivňujícího náš každodenní život najdeme právě v Koncepci B chystané a diskutované revize RVP. Konečně! 

Akademie umění každoročně připravují umělce nejen pro tvůrčí, ale i pedagogickou praxi, přesto jsou dosud předměty Dramatická výchova, Taneční a pohybová výchova nebo Filmová a audiovizuální výchova podivně nazývány „doplňujícími“ nebo v Koncepci A dokonce „rozvíjejícími se“. Bylo by na pováženou, kdyby se nerozvíjely, ale tady dochází k zásadnímu střetu starého s novým. 

Umění nemá žádné hlavní a doplňující obory. Postavení divadla, hudby, tance, filmu a výtvarného umění je rovnocenné, každý obor je svébytný a má svá specifika a přínosy. Není důvod k výsadnímu postavení dvou „tradičních oborů“. Na navrhované koncepci B je skvělá komplexnost a otevřenost, nikoho nenutí radikálně vše měnit, je to boj progresivní vize s tradičním pojetím. Je až zarážející, že v tomto miléniu někdo obhajuje status quo z předminulého století.  

Vyšší časová dotace pro kreativní rozvoj dětí je něco, na čem se shodují všichni. 

Zdá se, že postoj ministra školství bude rozhodující, rádi přispějeme konstruktivními argumenty za celou Českou sekci ITI. Vzdělávání považujeme za jednu z nejzásadnějších oblastí pro celospolečenskou změnu a kvalitní život ve 21. století. 

Jménem Prezidia Českého střediska ITI Yvona Kreuzmannová, Marta Smolíková, Adriana Světlíková, Jakub Vedral

TZ – ITI k RVP 24.3.2023Stáhnout