Mezinárodní divadelní ústav

ITI

Mezinárodní divadelní ústav

International Theatre Institute

L‘Institut International du Théâtre

image/svg+xml

Proč potřebujeme plán otevírání kultury: rozhovor s Jakubem Vedralem

České středisko ITI vydalo u příležitosti nadcházejícího Světového dne divadla 27. března apel “Chci znát, kdy hrát!” Jedná se o pokračování výzvy ITI “Bez zapojení všech nelze účinně čelit pandemii!”, pod kterou se sešlo rovných 270 podpisů napříč regiony i oblastmi kultury. Požadavek na nastavení stejných protiepidemických pravidel pro všechny rizikové oblasti se v posledních týdnech postupně naplňuje, ale kulturní sektor stále čeká na plán otevírání kultury. Proč je tento plán důležitý právě nyní? Na to odpovídá série rozhovorů, které přináší ITI.

#chciznatkdyhrat

Jak se plánuje v oblasti pouličního divadla?

JV: Za normálních okolností plánujeme větší produkce na několik let dopředu. Velké mezinárodní akce, jako je například světová výstava EXPO se připravují vždy téměř pět let a poslední minimálně dva roky příprav už i s programem. Akce jako festivaly se většinou plánují jen s ročním předstihem, a to především s přihlédnutím k účasti zahraničních umělců. V tuto chvíli se na zapád od nás už plánuje, kolegové tam mají od vlády a epidemiologů jasné podmínky a vyhlídky a připravují jarní a letní sezónu. My se snažíme být připraveni také, ale kvůli absenci plánů děláme práci na několikrát a ve finále to stojí nemalé finanční prostředky zcela zbytečně.

S čím počítáte v letošním roce a co momentálně k naplánování vašich akcí potřebujete vědět a čím se řídíte? 

JV: To je právě ten problém. Nemáme se čím řídit. Plánujeme výjezdy s představeními do zahraničí, kde plány jsou. Víme, že je můžeme odehrát, ale například musíme být otestovaní, musíme omezit kontakt s divákem, ale víme, že můžeme. U nás plánujeme raději jen menší produkce a věříme, že se uskuteční. Představa, že někdo řekne divadlům a divákům “ano, už můžete,” a ono se vše rozjede den ze dne, je zcestná. Musíme být připraveni bohužel na několik variant, proto objem práce spíše narostl, než klesnul.

Je situace v Praze s jejím přetlakem kulturní nabídky a bojem o diváka nějak specifická?

JV: Praha je město, které kulturu podporuje, fandí ji, vychází vstříc. Nicméně i zde cítíme únavu z absence plánu. Pro nás jako pro organizátory a tvůrce je situace opravdu zoufalá, veškerá tíha zodpovědnosti za rozhodnutí je přenesena právě na nás. Paradoxem může být, že pokud se v létě kultura uvolní a nebude dobře naplánována, budeme mít více představení, než máme diváků. To s sebou přinese jen další frustraci na poli umělců i veřejnosti.

Rozhovor pro české středisko ITI vedl Antonín Brinda

Jakub Vedral je divadelní producent a eventový režisér, který se již více než 20 let snaží balancovat mezi racionálním, ekonomickým a vizionářským uměleckým světem. Spolu se svými kolegy z agentur ART Prometheus a Art Prom stojí například za festivalem pouličního divadla Za dveřmi, za projektem Art Parking, produkuje a spoluautorsky vytváří představení V.O.S.A. Theatre, realizoval doprovodné programy pro reprezentaci ČR na EXPO v Šanghaji, Miláně a připravuje se na Dubaj. Je autorem a producentem představení Obřích loutek, které se stalo vrcholem projektu Plzeň EHMK, má za sebou stovky eventových režií včetně vyprodané O2 Arény. V ITI zastupuje Asociaci nezávislých divadel ČR, které je zakládajícím členem.